Nucleus har samarbeidet med Norstat og analysebyrået Perceptor i utviklingen av Tillitsanalysen. Målet har vært å etablere et fakta- og analyseverktøy som tydelig viser bestanddelene av tillitsdyktigheten til en virksomhet. Resultatene kan benyttes for å skreddersy strategiske og operative planer.

Hele grunnlaget for Tillitsanalysen er å forstå hva som gir folk tillit til virksomheter i Norge.
Etter en gjennomgang av relevant forskningslitteratur, og kvalitative og kvantitative undersøkelser, ble det etablert 120 mulige drivere for tillit til virksomheter i Norge.
Spørsmålene hadde som mål å kartlegge hva som skaper tillit til norske virksomheter – bedrifter, organisasjoner, offentlige etater og selskaper, merkevarer også videre. Disse driverne ble testet i en bred MaxDiff-undersøkelse med 3017 respondenter (feilmargin +/- 3 %). Utvalget besto av folk i Norge over 18 år, og ble trukket landsrepresentativt og vektet i etterkant.
I undersøkelsen kom vi frem til de 32 viktigste driverne, rangert etter viktighet. Disse ble delt inn i fem signifikans-nivåer:
- «Avgjørende» Inkluderer driver 1 og 2
- «Svært viktige» Består av driver 3 til 7
- «Ganske viktige» Består av driver 8 til 20
- «Mindre viktige» Består av driver 20 til 27
- «Minst viktige» Består av driver 28 til 32
I mange av analysene arbeider vi mest med de syv viktigste driverne.
Samtidig undersøkte vi befolkningens tillit til 80 utvalgte virksomheter. Undersøkelsen ble gjort i Q4 2022, og benyttet web-panel fra Norstat.
Selv om Norge er et meget homogent samfunn, noe vi også ser i de underliggende tallene i denne undersøkelsen, vil grunnlaget for Tillitsanalysen bli oppdatert jevnlig – og innenfor 24 måneder.
Ved å måle virksomheter- eller deres målgrupper sin tillit opp mot de 32 viktigste driverne for tillit, kan vi si noe om den dekomponerte tilliten til virksomheten – generelt eller per målgruppe. Vi kan også måle tilsvarende hos konkurrenter, og etablere solide grunnlag for differensiering.
Her er en oversikt over forhåndsetablerte målgrupper og inndelinger. Disse kan også krysstabuleres og skreddersys etter behov:

Alder
- 18-29 år
- 30-39 år
- 40-49 år
- 50-59 år
- 60-69 år
- 70+ år
Kjønn
- Menn
- Kvinner
Barn
- Har barn
- Har ikke barn
Utdannelse
- Lav: Grunnskole + videregående
- Medium: 1-3 år utover videregående
- Høy: 4 år eller mer utover videregående
Husstandsinntekt
- Lav = under 500.000
- Medium = Mellom 500.000 og 999.999
- Høy = 1 million eller mer
Bosted
- Stor by, 50.000 eller flere
- Liten by
- Ikke by
Landsdel
- Oslo og omegn
- Øvrige Østlandet
- Sørlandet
- Vestlandet
- Midt-Norge
- Nord-Norge

Politisk tilhørighet
- Venstre opposisjon (R, SV, MDG)
- Regjeringen (AP, SP)
- Høyre opposisjon (KRF, V, H, FRP)

Personas
- Kundefokuserte
- Samfunnsbevisste
- Pragmatiske
- Kunnskapsorienterte
- AutoritetstroIdealistene

Produktadopsjon
«Jeg er hele tiden på jakt etter teknologiske nyvinninger og er blant de første som tar det i bruk»
- Innovatør
- Tidlig majoritet
- Majoritet
- Sen majoritet
- Etternøler
Holdningsgruppe
- Kvalitetsbevisst
- Prisbevisst
- Tradisjonsbevisst
Arbeidsdemografi
- Privat sektor
- Offentlig sektor
- Leder
- Ansatt
- Fagorganisert
- Ikke fagorganisert
Relevante målgruppepakker
1i uten
1 inntekt. Under 45 år
Bor alene uten barn
2i uten
2 inntekter. Under 45 år,
Bor sammen med andre
voksne uten barn
Fam små b
Har barn i alderen 0-9 år
Fam store b
Har barn i alderen 10-17år
Fam uten b
45+ år, Bor sammen med andre voksne uten barn
Voksne sing
45+ år, Bor alene uten barn